Антивирусните разработки на Symantec, McAfee и Trend Micro – трите лидера в бранша за 2005-та – откриват далеч по-малко нови вируси и Троянци, отколкото други, не толкова популярни програми.
Това няма нищо общо с качеството на софтуера или с подържаната база данни от споменатите фирми. Антивирусните компании продължават да усъвършенстват своите продукти и повечето твърдят, че не разчитат на „бедни” откъм вирусни дефиниции бази данни. В днешно време се използват различни умни методи за откриването на програми с подозрително поведение, но проблемът е, че и авторите на вируси също са много умни. Много, много умни.
Всъщност основната причина, защо най-продаваните антивирусни продукти „не работят” е, че създателите на вируси тестват своите творения на същите програми, за да са сигурни че ще преминат през защитата им, преди да ги пуснат „за разпространение”.
Според Греъм Инграм (генерален мениджър на AusCERT) –
„най-популярните марки антивирусни продукти на пазара… пропускат 80% от атаките. Така че ако използвате някоя от тези програми, осем от всеки десет вирусни атаки биха били успешни.”
Инграм не назовава конкретно кои са тези „лидери”, но сглобявайки картината за 2005 г. можем да видим, че Symantec са едноличен лидер с 53.6% от пазара, McAfee държи 18.8%, а Trend Micro 13.8%.
Единственото конкретно име, което се посочва е на руската програма „Касперски”. На същите тестове "Касперски" е успял да блокира 90% от новите вируси. Според маркетинговата компания
Гарднер, делът на "Касперски" в пазара на антивирусни приложения е едва 0.7 на сто.